خود اظهاری و اعتماد؛ از سوئد تا ایران

یه مطلب جالب رو تو سایت عصر ایران خوندم که خیلی جای تأمل داره. اگه واقع بین باشیم کشور ما تا چند سال پیش جزء کشورهای جهان سوم بود و الان میگن جزء کشورهای در حال توسعه است (اگه واقعا اینطور باشه) خوب با این اوصاف دولتمردای ما کافیه حداقل به خودشون زحمت بدهند مطالعه ای در روش کشورهای پیشرفته در موضوع یارانه و دیگر موضوعاتی که اونها رو دچار چالش مدیریتی کرده بکنند تا سریعتر و با آزمون و خطای کمتر به نتیجه برسند.

بخشی از اون مطلب اینه:

- کسانی که در فرم های رسمی ، اموال منقول و غیر منقول خود را کمتر از واقع اعلام می کنند ، در صورت کشف مازاد ، مالکیت خود را بر آن از دست می دهند.


- کسانی که با حیله ، یارانه گرفته اند ، از سه تا 10 برابر مبلغ اخذ شده ، جریمه می شوند.

- کسانی که خود را مستحق دریافت مبلغ اندک یارانه معرفی می کنند ، از برخی خدمات بانکی مانند دریافت دسته چک محروم می شوند یا به آنها دسته چک هایی داده می شود که بر روی آنها ، سقف مبلغی که می توانند چک بکشند ، مشخص می شود. استدلال درستی هم در ورای این قضیه وجود دارد: کسی که نیازمند مبلغ اندکی کمک دولتی در ماه است ، چگونه می تواند چک های رقم بالا بکشد و پاس کند؟
در برخی کشورها نیز کارت های اعتباری افرادی که از کمک دولتی بهره می برند ، برای اخذ خدمات گرانقیمت ، با محدودیت مواجه می شود. مثلاً در کانادا ، مهاجرانی که به تازگی کارت اقامت گرفته اند ، اگر از کمک ماهانه دولتی استفاده کنند،اعتبار مالی شان نزد موسسات و بانک ها ، کاهش می یابد.

- افرادی که مستحق دریافت کمک اندک ماهانه هستند ، از برخی فعالیت های تجاری که سرمایه متوسط به بالایی نیاز دارد ، محروم می شوند. مثلاً کارت بازرگانی به آنها تعلق نمی گیرد یا وام های رقم بالا به آنان نمی دهند. حق هم دارند و عقل هم نمی پذیرد که کسی نیازمند کمک خرجی ماهانه باشد ولی در عین حال ، تاجر نیز باشد. بدیهی است که یک تاجر اگر بداند که با دریافت یارانه ماهانه ، کارت بازرگانی اش را از دست می دهد، تجارتش را بر اندک یارانه ترجیح می دهد. 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده اعلام شد

 از خبر زیر دو  نکته قابل توجه که باید بهش اشاره کرد: 

1- "مالیات ارزش افزوده" این یعنی چی؟ چیزی که من میفهمم اینه که مثلا شما الان یه خودرو خریدی 20 ملیون فردا شده 25 میلیون و بابت این افزایش شما باید مالیات بدین. نتیجه اینکه اولاً: دولت از این گرونی و تورم سود می بره و به بهانه اون از مردم مالیات بیشتری میگیره. دوماً: کدوم ارز ش افزوده پدرجان؟ این معنیش اینه که ارزش پول من 5 میلیون کم شده. یعنی اگه امروز من این خودرو رو نخرم فردا 5 میلیون ارزش پولم کم شده چون دیگه نمیتونم اون خودرو رو بخرم باید برم 5 میلیون دیگه قرض کنم و  تازه بابت اون باید مالیات اضافی هم بدم. عجب دین و مذهبی داریم ما. آقا من میخوام برم دین و مذهبم رو عوض کنم چه کسی رو باید ببینم؟ 

2- "برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم" دقت کردی؟ از خودت میگیرن به اسم مالیات بعد بهت برمیگردونن به اسم بهینه سازی بهداشت و درمان جالبه. اونوقت نتیجه چی میشه گرونی و تورم. بعد بخاطر اون باید یارانه بدیم تا مردم تقویت بشن. بعد نتیجه این یارانه بازم میشه تورم و گرونی بعد چون کم میارن میگن بعضی بی نیازها نباید یارانه بگیرند. عجب تسلسل بی سر و تهی شده؟

 

و اما خبر :  

رئیس سازمان امور مالیاتی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به 8 درصد خبر داد و گفت: در سال آینده نرخ این مالیات باید 7 درصد تعیین می شد، اما براساس مصوبه مجلس یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه‌های بهداشت و درمان مردم است.
 
به گزارش مهر، علی عسکری از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به هشت درصد خبر داد و گفت: ما به عنوان مجری قانون موظفیم این مصوبه را اجرا کنیم.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نرخ این مالیات باید هفت درصد تعیین می شد، ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم است.
 
وی در ادامه افزود: در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزود، نرخ مشخصی را پیشنهاد نداده ایم بلکه نقاط ضعف اجرای آزمایشی 5 ساله را اصلاح می کنیم.  

 

متن کامل این خبر رو از اینجا بخونید 

 

راستی ارتباط این پست رو که گذاشتم با پست قبلی (پایینی) میتونی پیدا کنی؟

نمایندگان نمی دانستند به چه رأی می‌دهند!

این مطلب هم گواه انگیزه بنده از راه اندازی این وبلاگ با نام "بررسی و آسیب شناسی تصویب و اجرای قانون در کشورم ایران"  لطفا خبر این لینک رو بخونید: نمایندگان نمی دانستند به چه رأی می‌دهند!

حالا خودتون قضاوت کنید چقدر باید به این نمایندگان و مجریان اعتماد کرد. مخصوصا نمایندنگان که اجازه دادند کشور به مدت 8 سال به دست مجریان نابلد نا کارامد در سراشیبی سقوط قرار بگیرد. من که هیچ یک رو نمی بخشم از خدا میخوام حق من و هموطنان زحمت کش و مظلوم من رو از تمامی مدیران بی تعهد و ناشایست بگیره. الهی آمین

شکاف فزاینده قیمت انرژی در ایران و جهان

"شکاف فزاینده قیمت انرژی در ایران و جهان" این تیتری بود که امروز سایت تابناک برای یکی از خبرهاش انتخاب کرده بود. نه تنها تابناک  که بیشتر مسئولین اجرایی و اقتصادی کشور هم همیشه بلند گو دست میگیرند و در محافل داد میزنند که شکاف قیمتی انرژی بین ایران و کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان باعث مصرف گرایی و پدیده قاچاق شده. یکی نیست به این دانشمندان بگه بابا چرا وقتی اختلاف قیمت انرژی رو مطالعه می کنید اختلاف سطح درآمد سرانه اون کشورها رو با ایران مقایسه نمیکنید؟ همین چند روز پیش تو خبرها خوندم  که رئیس جمهور آمریکا حداقل حقوق کارگران در سال جدید رو 10 دلار و 10 سنت در ساعت اعلام کرده. اگه دلار 2500 تومن رو هم در نظر بگیریم میشه با 8 ساعت کار در هفته حدود 6 میلیون تومن در ماه. من اگه 6 میلیون در ماه درآمد داشته باشم نه تنها یارانه نمیگریم و میگم قیمتها باید واقعی بشه بلکه کمک نقدی به دولت هم میکنم به خدا راست میگم. عزیزان، فرافکنی و از سر باز کردن مشکلات راه حل اونا نیست به فکر راه حل درست باشید.

قانون مالیات بر ارث، زورگیری خیابانی ولی به ظاهر قانونی

به تازگی شنیده شده مجلس داره قانون مالیات بر ارث رو بررسی میکنه که ابلاغ و اجرا بشه. امیدوارم از نمایندگان یا یک حقوقدان این مطلب من رو بخونه و پاسخ منو بده. فرض میگیریم بنده امروز اتومبیل و آپارتمان و ملک و ... میخرم قاعدتا مالیات و عوارض و دیگر وجوه قانونی آنها را طبق مقررات پرداخت میکنم و الا سندی به نام بنده انتقال نمیابد. خوب فردا سررسید عمر بنده میرسه و دار فانی رو به قصد دار ابدی ترک میکنم. طبق قانون ارث این دارایی های بنده به همسر و فرزندم میرسه اونوقت طبق ا ین قانونی که آقایان مثلا نماینده بنده در مجلس قراره تصویب کنند همسر و فرزندم باید بابت این دارایی هایی که قبلا بابت اونها مالیات و عوارض داده شده و به اونها میرسه مالیات پرداخت کنند. تعبیر بنده از این عمل فقط خفت گیری و زورگیری است یا اینکه تفسیر این قانون رو اشتباه فهمیدم. لطفا یکی پیدا بشه جواب منو بده. کجای قرآن و عترت و سیره پیامبر همچین چیزی رو مطرح میکنه؟